Kalendorius

balandžio   2024
Pr An Tr K Pn Š Sek
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Naujienų prenumerata

Sutinku su taisyklėmis
Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Kalendorius

balandžio   2024
Pr An Tr K Pn Š Sek
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Apžvalga

Šių metų spalį MČTAU literatūros fakultete kūrybinio rašymo mokymo programos modulį dėstė poetas, rašytojas, filosofijos ir humanitarinių mokslų daktaras Liutauras Degėsys. Seminaras truko net tris dienas, bet senjorams literatams norėjosi dar daugiau.

22 11 08 LF kuryb rasymas 1SV

Šios programos uždaviniai visų pirma yra: ugdyti kūrybinio ir kritinio mąstymo (refleksijos) įgūdžius, skatinti gebėjimą mokytis, tobulėti, pozicionuoti save tiek asmeniniame, tiek visuomeniniame gyvenime, ugdyti profesines ir bendrąsias kompetencijas, pilietinį ugdymą daryti patrauklesnį suaugusiems asmenims.

Daug dėmesio dėstytojas skyrė tokiems klausimams kaip: skaitymas ir rašymas kaip teksto supratimas ir interpretacija, skaitymas ir rašymas kaip pasaulio atradimo, supratimo ir paaiškinimo procedūra, veiklos motyvaciją skatinantys metodai, refleksiją skatinantys metodai, savęs ir socialinio kultūrinio konteksto pažinimo problema, socialinių vaidmenų teorija, eilėraščio rašymas, eilėraščio perrašymas, suvokėjo (žiūrovo, skaitytojo, klausytojo) ir kūrinio išraiškos suvokimo problema ir t. t.

Išvardinti gana sudėtingi klausimai nuo seno buvo aktualūs visuomenėje, radosi mokslininkų akiratyje. Mano nuomone, šie klausimai tarpusavyje yra glaudžiai susiję. Daugelio iš jų yra jaučiama priklausomybė nuo refleksijos sąvokos, kuriai, aiškiai jos neįvardinęs, tausodamas klausytojus, pranešėjas su ja supažindindavo metaforiškai: „požiūris į savo požiūrį“.

Refleksija, refleksyviniu valdymu, žinoma, su pertraukomis, domiuosi jau bene 50 metų. Įgytos žinios man padėdavo perprasti ir ignoruoti sovietinės žiniasklaidos manipuliacijas, o tai man, kaip tremtiniui, buvo įdomu ir svarbu. Būdamas dalinimosi žiniomis su kitais šalininkas, randu galimybę pateikti keletą apibrėžimų, kurie papildo mano „požiūrio į savo (kito) požiūrį“ bei sampratą ir gali sudominti šio reportažo skaitytojus.

Pacituosiu prancūzų teologą ir filosofą, jėzuitų dvasininką, vieną iš noosferos teorijos kūrėjų Pierre Teilhard de Chardin: „Refleksija - tai sąmonės įgyta savybė įsigilinti į save, įvaldyti save. Dėka tokio įsigilinimo įvyksta savo veiksmų, elgesio, kalbos, patirties, gebėjimų, taip pat savo uždavinių ir paskirties supratimas. Iš tiesų visa tai - naujo pasaulio gimimas.”

Bulgarų kilmės mokslininkas M. Arnaudovas pastebi: „Joks kūrybinis darbas, vaizduojant žmonių charakterius, nėra įmanomas be sugebėjimo pastatyti save į kito asmens vietą, persikūnyti.“ Tokio sugebėjimo pavyzdžių yra daug. Štai Honoré de Balzac kalba apie savo herojus kaip gyvus asmenis. Gustave Flaubert, aprašydamas Ponios Bovari nuodijimąsi, jautė burnoje arseno skonį.

Mokslininkai, nagrinėjantys refleksiją dažnai cituoja Edgar Allan Poe: „Kai noriu sužinoti apie savo partnerį, ar jis protingas, ar ne, kiek jis geras arba piktas ir ką jis šiuo metu galvoja, aš stengiuosi, kad mano veidas įgytų tokį pačią kaip ir jo išraišką, o po to laukiu, kokios mintys mane aplankys ir kokie jausmai pasireikš.“

Apibendrinant galima pasakyti, kad refleksija yra mąstymo būdas įsigilinti į save ir suprasti (perprasti) kitą.

Reikia pabrėžti, kad dėstytojas daugelį abstrakčių dalykų pateikė suprantamu būdu, pasinaudodamas mums prieinamu sąvokų arsenalu. Ir dėstymas apėmė ne vien refleksiją.

Dabar pateiksiu keletą užduočių, kurias sprendė seminaro dalyviai. Manau, bus įdomu ne tik dalyvavusiems seminare.

***
A. Gebėjimų abstrahuotis vystymas:

RAUDONA ŽALIA MĖLYNA VIOLETINĖ

GELTONA ROŽINĖ ORANŽINĖ

JUODA MĖLYNA RAUDONA

GELTONA JUODA ROŽINĖ

Užduotis: greitai įvardinti spalvas.

B. Eilėraščio rašymas pagal užduotą schemą:

1. Kadaise gyvenau kaip X

Būti X man reiškė Y

Būdamas X aš darydavau Z

Būdamas X negalėjau daryti Q2

2. Dabar gyvenu kaip X1

Būti X1 man reiškia Y1

Būdamas X1 aš darau Z1

Bdamas X1 negalėjau daryti Q1

3. Rytoj gyvensiu kaip X2

Būti X2 man reikš Y2

Būdamas X2 darysiu Z2

Bet būdamas X2 niekada negalėsiu daryti Q2

Užduotis: sukurti eilėraštį, išlaikant nuotaiką ir logiką,bet naudoti kitus veiksmažodžius.

C. Prietarų sąrašas:

Negalima išmesti į lauką iššukuotų plaukų

Sudaužyti veidrodį - nelaimė

Neparsinešti nieko iš kapinių

Negalima nieko ant savęs siūti

Negalima eiti pro pastatytų kopėčių apačią (arba pro sukryžiuotus stulpus)

Pabelsti į medį

Negerai sutikti moterį su tuščiais kibirais

Negalima supykinti nėščios moters,nes pelės užpuls

Negalima paduoti peilio žmogui į rankas

Užduotis: dekonstruoti prietarus - kodėl jie taip suformuluoti, kodėl jų buvo laikomasi, kaip jautėsi žmogus, kai jų laikėsi ir t.t.

D. Socialinių vaidmenų simuliacijos ir analizės metodas:

1. Kaip galėtumėte paaiškinti priežastis, dėl kurių pasirinkdavote vieną ar kitą vaidmenį? Ar visada vaidmenis pasirinkdavote, ar kai kuriuos būdavote priversti atlikti? Kodėl juos keisdavote?

2. Būtina aptarti situacijas, kuriose savo elgesiu vertėte kitus žmones atlikti tam tikrus socialinius vaidmenis.

3. Ar netinkamas, neadekvatus, netradicinis vaidmenų atlikimas nesukūrė konfliktinių, nemalonių, nestandartinių situacijų?

4. Ar jautėte, kad kiti žmonės vertė jus elgtis kaip tam tikro vaidmens atlikėjui? Kaip reagavote į būtinybę elgtis tam tikru, nestandartiniu būdu stereotipinėse situacijose?

Užduotis: atsakyti į pateiktus klausimus ne pataikaujant sau.

E. Pasakyk man, kokius vaidmenis atlieki ir aš pasakysiu, kas tu

Prisiminkite bet kurią praėjusių metų (praėjusio mėnesio, praėjusios savaitės) dieną. Eilės tvarka, nuo ryto iki vakaro, surašykite visus socialinius vaidmenis, kuriuos atlikote namie, gatvėje, parduotuvėje, transporte, darbe - bendraudami su įvairių profesijų, įvairių socialinių grupių atstovais.

Užduotis: pateikti kuo daugiau savo noru pasirinktų vaidmenų ir tokių, kuriuos buvote priverstas atlikti.

Aprašymas to, kaip „seminaristai“ atlikinėjo užduotis, demonstruodami dėstomos medžiagos įsisavinimą, dėl vietos stokos lieka už šios apžvalgos ribų. Juo labiau, kad neturėjau tikslo detaliai referuoti seminarą

Trijų dienų seminaras baigėsi. Įskaitą gavo visi lankytojai. Dėstytojas padovanojo literatūros fakultetui šiais metais išleistą esė rinktinę „Viskas buvo ne taip“‘. Daugumai buvo gaila, kad taip trumpai vyko seminaras.

Jonas Kirtiklis, Literatūros fakulteto dekanas

22 11 08 LF kuryb rasymas 2SV

22 11 08 LF kuryb rasymas 3SV

22 11 08 LF kuryb rasymas 4SV

Kristinos Sadauskienės nuotraukos

Kontaktai

MEDARDO ČOBOTO TREČIOJO AMŽIAUS UNIVERSITETAS
Studentų g. 39, 209a kab.
08106 Vilnius

I-IV nuo 11 iki 13 val., tel. 8 676 21 601

www.mctau.lt

El.p.

Įm. kodas 191904279
Sąsk. Nr. LT83 7290 0990 1557 6176

Žemėlapis

DĖMESIO! BALANDŽIO 29 D., PIRMADIENĮ, 16 VAL., A4 AUD. SUSITIKIMAS SU KANDIDATE Į LIETUVOS PREZIDENTES INGRIDA ŠIMONYTE. KVIEČIAME VISUS AKTYVIAI DALYVAUTI