KLIMATO KAITA KELIA NERIMĄ (3)

Rekomenduojame

Medardo Čoboto TAU Patirties laboratorija, siekdama paskatinti kiekvieną bendruomenės narį aktyviai įsijungti į klimato kaitos švelninimo procesą, tęsia straipsnių ciklą apie klimato kaitą.

TIESA APIE "NATŪRALAUS" GROŽIO ĮTAKĄ KLIMATO POKYČIAMS

Aplinkosaugininkai ir mokslininkai ilgą laiką stengėsi, kad žmonės klimato pokyčius vertintų kaip kasdienio gyvenimo daromą poveikį, o ne tolimą grėsmę.

Šiame straipsnyje pakalbėkime apie mūsų naudojamas kasdienes grožio ir švaros priemones. Terminai „natūralus“, „žalias“, „ekologiškas“ ir „švarus“ reiškia, kad grožio pramonė yra giliai įsiskverbusi į mūsų buitį. Tačiau terminai, nors ir rodo, kad jie yra naudingi tiek mums, tiek aplinkai, turi tendenciją būti klaidinantys, ypač terminas „natūralūs“, nes tai yra gana platus žodis, neturintis jokio konkretaus, pripažinto apibrėžimo. Todėl nesant oficialaus standarto, kuris garantuotų kokybę ir apsaugotų nuo apgaulingų iliuzijų, produktai gali būti ženklinami kaip „natūralūs“, net jei juose natūralių ingredientų yra tik labai minimalus kiekis. Stebint, kaip garsios įžymybės dažnai reklamuoja „kenksmingų chemikalų neturinčių“ kosmetikos produktų naudojimą, nesunku suprasti, kodėl judėjimas, skatinantis mus eiti „au naturale“ keliu, įgyja tiek daug svarbos.

2019 m. atliktas „Statista“ tyrimas atskleidė, kad 58 proc. JAV moterų apsipirkdamos ieško kosmetikos produktų su „natūraliais“ komponentais, kurie žada stebuklus mūsų odai. Be abejo, jei gamintojai tikrai naudoja natūralius komponentus, tai tokie produktai yra daug švelnesni mūsų odai ir tai yra geras pasirinkimas sąmoningiems vartotojams, kuriems svarbu, ką jie tepa ant veido. Vartotojams vis labiau rūpinantis grožio produktų sudedamosiomis dalimis, vis daugiau ir daugiau kosmetikos prekės ženklų paskatinama pereiti prie natūralių ir ekologiškų tendencijų.

Kokią įtaką grožio pramonė turi klimato pokyčiams?

Daugumoje kosmetikos gaminių naudojamos stiprios cheminės medžiagos, kurioms reikalingos nesuyrančios pakuotės, pavyzdžiui, plastikas. Taigi pasaulinė grožio industrija kasmet pagamina apie 120 milijardų plastikinių pakuočių, todėl ji yra viena iš didžiausių plastiko atliekų generatorių. Dar blogiau, kosmetikos pramonės atstovai nesistengia ieškoti galimybių perdirbti ir tinkamai šalinti atliekas, todėl daug toksiškų atliekų patenka į kanalizaciją. Neperdirbtos plastikinės pakuotės patenka į mūsų jūras ir šiukšlina mūsų paplūdimius, pakenkdamos jūrų gyvybei ir patekdamos į žmonių maisto grandines.

Grožio kompanijos savo produktams pagaminti ir supakuoti naudoja daug vandens, nes vanduo, kaip dažnai nurodoma, yra pagrindinis daugelio grožio produktų ingredientas. Be to, vanduo naudojamas nuplauti kosmetikos gaminiams (šampūnams, veido ir kūno plovikliams) ir šios cheminės medžiagos (kai kurios iš jų yra toksiškos) patenka tiesiai pas mus vandens keliais.

Kitas kosmetikos pramonėje plačiai naudojamas produktas yra palmių aliejaus dariniai, sudarantys iki 70 proc. kosmetikos gaminių. Norėdami patenkinti šį poreikį, kosmetikos gamintojai visame pasaulyje, ypač Azijoje, kuria palmių aliejaus plantacijas, iškirsdami ištisus atogrąžų miškų masyvus, o kertant miškus, daromas neigiamas poveikis vietos bendruomenių ekonomikai ir, žinoma, pasaulio ekosistemoms.

Gilesnės vartotojų žinios apie kenksmingas chemines medžiagas, tokias kaip parabenai, naudojamas daugelyje mūsų grožio produktų, neabejotinai yra geras dalykas, tačiau tai ne pagrindas manyti, kad natūralūs ingredientai mūsų sveikatai ir aplinkai visada yra geresni nei sintetiniai. Taip manyti kartais net pavojinga, nes pati gamta gamina daug toksiškų darinių. Natūralių produktų tikrinimo lygis nėra toks aukštas, kaip pasirinktų sintetinių chemikalų atžvilgiu.

Grožio pramonė turėtų padėti savo klientams pasirinkti gerą ir sveiką produktą. Tačiau geriausias būdas išspręsti šią sudėtingą problemą – tiesiog naudoti mažiau kosmetikos. Žinoma, visai nebūtina vietoj dezodoranto naudoti citrinos griežinėlius arba žavėtis magiška sodos galia. Tačiau kiekvienas galėtume pagalvoti, ar mums tikrai reikia tokio plataus kosmetikos ir grožio produktų asortimento mūsų kasdienai (mažų nemokamų mėginėlių, užgriozdinančių mūsų vonios spinteles, dienos / nakties / vyriškos / moteriškos versijos to paties veido kremo ir pan.). Ar mums būtinai reikia nusipirkti dar vieną raudoną lūpdažį, kai jau ir taip turime įvairiausių atspalvių?

Grožio industrija savo rinkodaros priemonėmis skatina mus per daug vartoti, nes didžiųjų grožio kompanijų ir mažmenininkų tikslas – parduoti mums kuo daugiau kosmetikos produktų. Todėl jie mus suskirsto pagal lytį ir amžių, atakuoja mus nesibaigiančiomis naujovėmis ir įvairiomis akcijomis.

Mokslininkai rekomenduoja vieną puikų tvaraus grožio produktą, į kurį ir mes, mieli MČTAU klausytojai, turėtume atkreipti dėmesį – tai aktyvus (pozityvus) senėjimas. Tai daug prasmingiau ir emociškai naudingiau nei išleisti 75 eurus nedideliam indeliui „natūralaus“ veido kremo.

Patirties laboratorijos straipsnis parengtas remiantis pasaulinės spaudos šaltiniais