Informacinių technologijų fakultete

Sparčiai besivystančių technologijų amžiuje MČTAU senjorai siekia neatsilikti nuo gyvenimo ir išmokti naudotis kompiuteriu bei įgytas žinias pritaikyti kasdieniniame gyvenime. Tai ypač aktualu pandemijos laikotarpiu, kai  visus „gyvus“ susitikimus pakeitė susitikimai nuotolinio bendravimo platformose.

Informacinių technologijų fakulteto dekanui Ovidijui Gabrėnui tenka spręsti  naujus uždavinius – mokyti dirbti nuotoliniu būdu ne tik šio fakulteto, bet ir viso universiteto klausytojus, kad jie galėtų tapti lygiaverčiais skaitmeninio amžiaus dalyviais.

Informacinių technologijų fakulteto ir kitų fakultetų klausytojai ankstesniais mokslo metais mokėsi prisijungę prie bibliotekų projektų „Prisijungusi Lietuva“. Bibliotekos užsidarė ir mokytis siūlo nuotoliniu būdu, tačiau ne visi moka naudotis nuotolinio bendravimo ir mokymo platformomis. Kaip per karantiną, kai nevyksta „gyvi“ susitikimai, MČTAU senjorai mokosi skaitmeninio raštingumo?

Teiginys, kad šiuo metu ne visi moka naudotis nuotolinio bendravimo ir mokymo platformomis, jau  ne visiškai atitinka tikrovę. Karantino dėka MČTAU klausytojų kompiuterinis išprusimas pakilo dešimtimis procentų. Ko gero,  mūsų universiteto senjorai, kurie šiuo metu dar nesinaudoja nuotolinio bendravimo priemonėmis, sudaro  tik nedidelę mažumą. O galimybių mokytis (žinoma, tik nuotoliniu būdu) šiuo metu yra net daugiau, nei prieš pandemiją, tik spėk visur registruotis ir dalyvauti.

Per šiuos mokslo metus reikėjo įveikti nemenką iššūkį – išmokyti MČTAU klausytojus bendrauti nuotoliniu būdu. Bene daugiausia klausytojų (taip pat ir jums padedant) apmokyta Kultūros fakultete. Kaip sekėsi mokyti kitų fakultetų klausytojus, ar buvo pasinaudota Kultūros fakulteto patirtimi ir metodika?

Didžiąją visų MČTAU  klausytojų dalį savo iniciatyva apmokė Kultūros fakulteto vadovybė kartu su savo aktyvu. Labai džiugu, kad dekanė Violeta Skaržinskienė, prodekanės Dalė Jasinskienė bei grupės seniūnė Nijolė Vitkauskienė paaukojo  tiek daug savo asmeninio laiko ir energijos šiam bendram mūsų tikslui. Esu be galo joms dėkingas.

Kokioms video platformoms MČTAU yra įsigijęs licencijas? Kiek daugiausia žmonių gali jungtis į paskaitas, konferencijas, kitus renginius? Kurios nuotolinio bendravimo platformos yra patogiausios MČTAU klausytojams? Kokių kyla problemų, jungiantis prie renginių, demonstruojant vaizdinę medžiagą, diskutuojant ir pan.?

MČTAU per šiuos metus išbandė tris nuotolinio bendravimo platformas: Google Meet, Microsoft Teams bei Zoom programos. Visos platformos yra  panašios pagal savo naudojimo galimybes, skiriasi tik jų administravimas. Šiuo metu  universitetas yra įsigijęs  Zoom licenciją su 500 dalyvių opcija bei neribojama konferencijos trukme. Naudojantis visomis platformomis daugiausia sunkumų kyla demonstruojant vaizdinę medžiagą dėl nepakankamo suvokimo, kaip perjunginėti aktyvius ekrano vaizdus, taip pat laiku neatjungiami mikrofonai ir videokameros, kai vyksta paskaita, o tai pablogina transliacijos kokybę. Prieš kiekvieną paskaitą su naujais lektoriais praktiškai išbandome prisijungimus  ir vaizdinės medžiagos demonstracijas. Aišku, paskaitos metu  jaudinamasi, kartais kai kas ir pamirštama, ne viskas  pavyksta, kaip buvo bandyta. Bet juk niekas negimsta viską mokėdamas. Svarbiausia yra noras tobulėti.

Ne visi klausytojai gali jungtis į paskaitas realiu laiku. Ar yra galimybė padaryti paskaitos įrašą ir išklausyti ją kiekvienam patogiu laiku?

Paskaitos įrašai, lektoriui sutikus,  jau yra daromi, artimiausiu  metu  bus perkelti į MČTAU videoteką ir taps prieinami visiems klausytojams.

Projekto „Technologinė kūryba Trečiojo amžiaus universitete“, kurį finansavo Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, lėšomis mūsų universitetui buvo nupirkti kompiuteriai, įrenginėjama kompiuterių klasė. Ar norintys mokytis jau gali naudotis šiais kompiuteriais? Ar radote pagalbininkų, kurie galėtų padėti mokyti ir konsultuoti visus norinčius?

Deja, mokymų klasė šiuo metu veikia tik teoriškai. Pasibaigus bendravimo ribojimams, visi kompiuteriniai resursai bus atviri klausytojams. Tačiau su pagalbininkais kol kas nesiseka, vis dar nerandame tinkamų savanorių. Visas mokymų bei konsultavimų procesas paaiškės, kai galėsime burtis į klases. 

Mokomoji medžiaga, kaip naudotis  nuotolinio bendravimo  platformomis, kaip saugiai elgtis internete talpinama Informacinių technologijų fakulteto puslapyje. Ar daug klausytojų naudojasi šia mokymo medžiaga?

Deja, konkrečių skaičių pasakyti negaliu, Informacinių technologijų fakulteto Facebook puslapį, kuriame talpinama mokymo medžiaga, nuolat seka tik 56  klausytojai. Įtariu, kad mūsų senjorai  nesivargina pasidomėti talpinama mokymo medžiaga ir mieliau renkasi klaidų ir bandymų „klausk administratoriaus, kodėl ir kaip“ kelią.

Jūs visus norinčius įveikti informacinių technologijų iššūkius, mokote, konsultuojate individualiai. Mokote dirbti  planšetiniais kompiuteriais, jungtis į nuotolines paskaitas, susikurti fakulteto ar savo asmeninį Facebook. Priminkite, kada ir kokiu būdu teikiate individualias konsultacijas.            

Šiuo metu konsultuoju kiekvieną pirmadienį nuo 11 val. 208c auditorijoje gyvai, laikantis saugumo reikalavimų, tačiau prieš tai reikia susiderinti su manim. Telefonu 8620 84 468  konsultuoju nuolat.

Istorijos fakulteto dekanė dr. Vida Kniūraitė pavadino jus „pačiu kantriausiu mokytoju“. Ar, įstojęs į universitetą prieš porą metų, tikėjotės tapti mokytoju, nors visa jūsų profesinė veikla buvo susijusi su informacinių sistemų tvarkymu Valstybinėje mokesčių inspekcijoje?

Gerbiama dekanė tikrai pajuokavo.  Esu tikrai nevykęs mokytojas, pagal charakterį ir profesinę patirtį esu tikras informacinių technologijų administratorius. Na, bet jei nėra  iš ko rinktis,  klausytojai turi priimti mane ir tokį. Nors aš bandau keistis ir įsijausti į mokytojo, pagalbininko vaidmenį...

Ką dar gali nuveikti Informacinių technologijų fakultetas ir jūs, kaip dekanas, kad MČTAU klausytojų skaitmeninis raštingumas išaugtų? Kokių kyla problemų, kokių trūksta priemonių – juk vien gerų norų neužtenka?

Šiuo metu pagrindinė problema – karantino ribojimai. Ateityje planuojame steigti  Informacinių technologijų pagalbos tarnybą, kuri registruos ir spręs klausytojams kylančias problemas dirbant su kompiuterine technika. Bandysim organizuoti trumpus seminarus, kurių metu bus supažindinama su naujausiomis programomis bei skaitmeninėmis paslaugomis.  Mėginsim organizuoti papildomus seminarus tiems, kurie ne visiškai įsisavino žinias vykusiuose mokymuose.

Dėkoju už pokalbį, linkiu ir toliau kantriai mokyti visus MČTAU klausytojus skaitmeninio raštingumo.

Kalbėjosi Jadvyga Miniotaitė

MČTAU Informacinių technologijų fakulteto dekanas Ovidijus Gabrėnas ir universiteto atstovė spaudai Jadvyga Miniotaitė.  

Vidos Rogalskienės nuotrauka