Medardo Čoboto ir partnerių – Kauno trečiojo amžiaus – universitetuose prieš kelias dienas startavo projektas „Technologinė kūryba trečiojo amžiaus universitete“. Įprasta teigti, kad jaunoji karta turi mokytis iš vyresniųjų, perimti jų patirtį. Tačiau būna ir atvirkščiai – šiame projekte senjorus moko MČTAU partnerio, VšĮ Kūrybinių technologijų akademijos bit&Byte, jaunieji mentoriai. Ir moko ne kompiuterinio raštingumo pradmenų, o programavimo kalbos ir technologinės kūrybos!

Projektas „Technologinė kūryba trečiojo amžiaus universitete“ vykdomas laimėjus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skelbtą „Bendrų jaunimo ir vyresnio amžiaus žmonių nevyriausybinių organizacijų projektų, skirtų vyresnio amžiaus žmonių gebėjimams informacinių technologijų srityje ugdyti“ 2020 metų konkursą. MČTAU projektas laimėjo, įveikęs daugelį konkurentų. Projektą koordinuoja MČTAU projektų vadovė Laima Tuleikienė, bendradarbiaudama su Kauno TAU prorektoriumi Rimvydu Velykiu ir Kūrybinių technologijų akademijos bit&Byte atstove Dovile Diliene.

Projekto koordinatorė MČTAU projektų vadovė Laima Tuleikienė

Vienas iš projekto uždavinių – parengti techninės kūrybos mokymo programą, paruošti jaunuosius mentorius darbui su vyresnio amžiaus žmonėmis bei organizuoti bendrus jaunuolių ir senjorų kūrybinių technologijų užsiėmimus. Senjorus moko 10 jaunųjų mokytojų.

Projekto eigoje bus suorganizuota 10 bendrų (20 akademinių valandų trukmės) jaunuolių ir vyresnio amžiaus žmonių kūrybinių technologijų užsiėmimų, kuriuose dalyvaus apie 50 MČTAU ir Kauno TAU senjorų. Tarp projekto dalyvių – abiejų universitetų dekanai, prodekanai, seniūnai, aktyvūs klausytojai, kurie nusprendė, kad pažinti naujas technologijas niekada ne per vėlu.

Senjorams bus išaiškinti programavimo pagrindai, atskleista, kaip veikia pačios technologijos ir kaip konstruojama programavimo kalba. Vėliau bus mokoma susivokti virtualioje realybėje, suprasti dirbtinį intelektą. Mokymų tikslas – ne išmokyti programuoti, bet parodyti technologijas įvairiuose kontekstuose – bus rengiami užsiėmimai muzikos, kosmoso ir kitomis temomis, siekiant suteikti pasitikėjimo ir laisvės atrasti technologijas kaip priemonę kurti. „Tikimės projekto dalyvius supažindinti su įrankiais, kurie sustiprintų jų valstybinį ir socialinį vaidmenį, suteiktų daugiau pasitikėjimo elektroninėje erdvėje ir, galbūt, net atvertų naujas galimybes prisidėti prie tvarios ekonominės ir technologinės pasaulio raidos. Smagu technologijas į pasaulį atnešusiai kartai parodyti, kaip karantino metu jomis galima saugiai atrasti naujų pažinčių, patirčių bei pomėgių“, – su įkvėpimu aiškina jaunieji bit&Byte mokytojai.

Bendra Kūrybinių technologijų akademijos bit&Byte jaunimo ir vyresniosios kartos – MČTAU bei Kauno TAU senjorų technologinė kelionė, eksperimentuojant su naujais kūrybos įrankiais, prasidėjo lapkričio 21 d. Dar prieš atidarymo renginį projekto dalyviai gavo išsamias instrukcijas, kaip dalyvauti nuotoliniame renginyje: kaip paruošti kompiuterį su kamera, kaip atsisiųsti Zoom programą ir kaip prie jos prisijungti, kokias funkcijas naudoti užsiėmimo metu.

Užsiėmimai vyksta mažose, 6-7 senjorų grupėse, jie trunka apie pusantros valandos. Pirmoji technologinės kūrybos kelionė prasidėjo muzikos garsais. Jaunieji mokytojai, pasitelkę daugeliui pažįstamą jausmų programavimo kalbą – muziką, mokė programuoti ritmus, melodijas, harmonijas, sugebėjo tas žinias išdėstyti paprastai, metodiškai ir suprantamai. Po užsiėmimo ekranuose mirgėjo senjorų refleksijos – kūrybos procesas jiems suteikė daug džiaugsmo ir noro giliau žengti į technologijų pasaulį. Rimvydas Velykis, Kauno TAU prorektorius bendradarbiavimui ir tarptautiniams ryšiams, koordinuojantis šį projektą Kaune, nepagailėjo gražių žodžių jauniesiems mokytojams: „Kai kam šios užduotys galėjo pasirodyti keistokos dėl pagrindinės temos: kaip sudarytas garsas, muzika, kaip patiems ją kurti, tačiau profesionalo muzikanto, projekto kuratorių ir moderatorių dėka jos prikaustė dėmesį ir, manau, gerokai pagilino žinias apie sielos kalbą – muziką bei žaidimo stiliumi parodė, kaip muzikos pavyzdžiu nesunkiai galima rasti bet kokią rūpimą informaciją begaliniame internete ir ja pasinaudoti savo reikmėms. Kadangi garsas ir muzika – mano aistringas hobis (užsiimu vibroakustine garsų terapija), man tai buvo ypač aktualu ir artima“.

Pirmoji Kūrybinių technologijų akademijos bit&Byte jaunimo ir vyresniosios kartos – MČTAU bei Kauno TAU senjorų technologinės kūrybos kelionė prasidėjo muzikos garsais

Projekto dalyvių mokymai baigsis gruodžio 5 d. Tuomet dar pasidalinsime ir vyresniųjų mokinių, ir jaunesniųjų mokytojų įspūdžiais. Tikimės, kad įžiebta technologinės kūrybos liepsna neišblės nei MČTAU, nei Kauno TAU, kad žengsime tolimesnius nuotolinio mokymo žingsnius, nes tai vienintelė galimybė tęsti mokymo procesą ir nesutraukyti bendravimo gijų šiomis sudėtingomis pandemijos sąlygomis. „Akivaizdu, kad virtualūs dalykai tampa mūsų universitetų veiklos dalimi. Tikiuosi, kad po šio projekto jo dalyviai ne tik geriau jausis informacinių technologijų sferoje, bet savo įgūdžius praktiškai panaudos savo interneto svetainių pagyvinimui, perteiks žinias savo kolegoms, o tai atvers naujas tarpusavio bendravimo galimybes, paskatins drąsiau žengti iš dabartinės sustabarėjusios situacijos ir sėkmingai tęsti naujus mokslo metus“, – įsitikinęs Kauno TAU prorektorius Rimvydas Velykis.

Šiai nuomonei pritaria ir MČTAU rektorė dr. Zita Žebrauskienė: „Tokie projektai labai reikšmingi mūsų universitetui, nes bendraujant dviem kartoms, auginamas socialinis kapitalas, atsigauna senjorų siela, išauga jų pasitikėjimas savimi. Tai paskata ateityje imtis ir daugiau panašių projektų“.

Tikimės, kad naujų patirčių, mokydami senjorus, įgijo ir jaunieji mokytojai, kad šis dviejų kartų bendradarbiavimas padės jauniesiems mentoriams kurti, ieškoti, plėsti suvokimo ribas.

Jadvyga Miniotaitė, MČTAU atstovė spaudai

Kūrybinių technologijų akademijos bit&Byte nuotr.