Turizmo fakultete (TF) vėl susitikimai su įdomiais žmonėmis: trečiadienį pilnutėlėje auditorijoje paskaitą skaitė Lietuvos istorikas, humanitarinių mokslų daktaras, Vilniaus universiteto docentas, Lietuvių katalikų mokslo akademijos akademikas, „Bažnyčios istorijos studijų“ vyr. redaktorius Liudas Jovaiša ir savo filmą pristatė režisierius Justinas Lingys. Šie susitikimai pratęsia projekto „Istorinis Europos kraštas – Žemaitija“ renginius.

Projekto vadovė TF prodekanė Albina Varanauskienė pristatė žinomą istoriką, krikščionybės istorijos Lietuvoje tyrinėtoją, kurio daktaro disertacijos tema „Katalikiškoji Reforma Žemaičių vyskupijoje“, ir šios dienos paskaitos temą „Krikščionybė Žemaitijoje: nuo paskutinio Žemaitijos pagonio iki „Šventosios Žemaitijos“.

Dr. L. Jovaiša vertė vieną po kito svarbius Žemaitijos praeities puslapius, atskleisdamas, dėl ko žemaičiai, kitaip negu lietuviai, paskutinieji Europoje tapo krikščionimis. Priežasčių ne vieną įvardijo istorikas: Žemaitija sudarė atskirą politinį vienetą ir nepriklausė Lietuvos valstybei, krikščionybės vėlavimui turėjo įtakos ir komplikuoti Lietuvos santykiai su vokiečių ordinu, ir žemaičių nusivylimas ordinu. Žemaičiai tvirtino, kad jie seniai jau būtų krikščionys, jei ne Ordino neteisybės, kurias jie patyrė. Žemaičiuose buvę blogi keliai, pelkės apsunkino misionierių atvykimą.

Apie pirmąją vyskupiją, apie katalikų istoriją reformacijos pakilimo metais, katalikų bažnyčios grįžimą, apie lietuvišką raštą ir pirmuosius maldynus ir giesmynus lietuviškai, apie medines Žemaitijos bažnyčias ir jų išskirtinumus, apie seniausias piligrimystės vietas Šiluvą ir Žemaičių Kalvariją, žymius žemaičius Šventojo rašto vertėjus, apie vyskupo M. Valančiaus Žemaitiją, kaip lietuvių tautinio sąjūdžio dirvą, ir kas iš Žemaitijos krikščionybės perėjo Lietuvai.

Neatsitraukę toli nuo Žemaitijos istorijos puslapių, klausytojai pasinėrė į režisieriaus J. Lingio sukurtą filmą „Žemaičių Kalvarija“. Filmas pasakojo ne tik apie ypatingą šios šventvietės ant septynių kalvų atsiradimo istoriją, jos išlikimą nepaisant carinės Rusijos ir sovietmečio bandymų sunaikinti, apie atlaidų tradicijas, apie žmones saugojusius pamaldumo papročius, giesmes, apie atlaidų Žemaičių Kalvarijoje išskirtinumus.

Lilija Smalakienė

Vaclavo Svidinsko ir Bonifaco Vengalio nuotraukos